Veckodagarna

Veckodagarna på Spanska ( Los dias se la semana)
lunes måndag
martes tisdag
miércoles onsdag
jueves torsdag
viernes fredag
sábado lördag
domingo söndag

Helg ( El Fin de Semana)
sábado lördag
domingo söndag

La Hora en Español

http://www.videoele.com/A1_Que_hora_es.html


Prov 2

På torsdag v 48 har vi prov nr 2
  • Provet innehåller en hörövning (så träna på hörövningarna på pluswebben).
  • Det kommer frågor om texterna vi har läst. Ni ska svara på spanska (frågor och svar), träna på frågeorden och hur man svarar.
  • Ni ska kunna böja regelbundna -AR, -ER och -IR verb och några oregelbundna. Titta på länkarna om Regelbundna verb och oregelbundna verb som finns på startsidan på bloggen.
  • Viktigt att ni kan böja: ser, estar, gustar, jugar (alla oregelbundna på något sätt)
  • Nya ord från kapitlen kommer så träna ord, både ur boken och pluswebben.
Lycka till!
 

semana 45 - 46 - 47 - 48

kapitel 5 sid 76-80, sid 83-88.
 
kapitel 6 sid 96-100 övning A på sid 101-107. (börja alltså med övning A på sid 101 och arbeta sen vidare med övningarna t o m sidan 107)
 
Träna på ord ur kapitlen, träna på pluswebben och gör hörövningar där.
 
Vi har prov torsdag v 48 så se till att vara färdig med kapitel 5 och 6 till v 47. Träna mycket på pluswebben och träna ord!
Ta hem och arbeta om ni känner att ni inte hinner.
 
v 47 repeterar vi, övar inför provet.
 
 
 
 
 

Muntlig uppgift

Ni ska med hjälp av plattan spela in och berätta för mig:
 
Hälsa.
Presentera dig, namn, ålder.
Berätta var du bor och vilka du bor med.
var ligger orten du bor på?
vilket riktnummer har du?
Vad heter din skola.
Berätta att du är i skolan idag men på lördagar och söndagar studerar du inte.
Tala om vad som finns på gatan (bilar bussar) och att affären ligger på torget.
Berätta vilken dag det är och vilket väder det är.
Säg att du tycker om frukt.
Läs upp räkneorden 11, 22, 33, 44, 55, 66, 77, 88, 99, på spanska.
Säg hejdå.
 
Jag bedömer uttal och grammatik.
 
Valfritt program för ljudinspelning får användas.
 
Ljudfilen skickas (gärna i så litet format som möjligt) till min zonline-mejl  helena.a.larsson@zonline.se
 
Uppgiften ska vara inlämnad under v 45.

på provet kommer

Ord och uttryck från kapitel 1-4 det är viktigt att ni tränar på meningar från texterna.
frågor från kapitlen (frågeord)
Ni ska kunna böja regelbundna Ar, Er och Ir verb och oregelbundna verb som Estar och Tener (sid 216&218).
 
 
 
 
 
 
 
 

semana 39 y 40

Denna vecka arbetar vi vidare med kapitel 3.
De som inte är färdiga med sid 32,33,34 gör klart dessa. Under måndagen.
Alla arbetar sedan vidare med sid 35 och 36.
På tisdag gör vi färdigt kapitel 3 t.o.m sid 39. (Eller hemma om man inte hinner) 
Lektionen på torsdag går antagligen bort då åk 1 ska få ut sina plattor.
Alla övar på siffrorna 0-29 (sid 36) och ser till att vara färdiga med de sidor vi arbetat med innan.
 
Vecka 40
Börjar vi med kap 4.
Om ni fått plattorna, ta med dem laddade så ska vi börja arbeta med dem.
 
RÄTTELSE: INGA PLATTOR PÅ TORSDAG; LEKTION SOM VANLIGT!
 
 

semana 37

sid 24 (kap 2)
sedan vidare med kap 3.
 
gloslista på sid 223
 
läxa till tisdag:
gör övning C och om ni har något kvar av övning A gör ni den. 
 
 
 
 

glosor till torsdag v 37

para- för
voy (ir) - jag går
después - sedan
muy bien - mycket bra
te quiero (querer) - jag älskar dig/tycker om
hasta pronto - vi ses snart
la película - filmen
¡no me digas! - det är inte sant!
muchas gracias - tack så mycket
¿por qué? - varför?
porque - därför 
espera (esperar) - h@n väntar 
escribe (escribir) - h@n skriver
 
 

glosor till torsdag v36

Mañana - i morgon
Con - med
No comprendo ( från ordet 'comprender' som betyder att förstå) - jag förstår inte
No sé (från ordet 'saber' som betyder att veta) - jag vet inte
Pero - men
Mucho - mycket
Su - hans/hennes
Están (kommer från 'estar' som betyder att vara, befinna sig) - de är, de befinner sig
No soy (kommer från 'ser' som betyder att vara) - jag är inte
Y - och
En - i, på
 
 

Semana 35 y 36

Välkomna tillbaka till ett nytt läsår, med spanska.
Vi börjar med att läsa sid 6 och försöker att komma igång.
Tisdag & Torsdag v 35 är jag på fjällvandring med 9orna. Då arbetar ni själva.
Ni får gärna sitta i lektionssalen och jobba. Ni kommer att behöva tillgång till en smartphone eller dator.
Under v 35 vill jag att ni bekantar er med boken. (Ordlistor, grammatik var hittar ni sådant etc.)
 
Tisdag ska ni lyssna på youtube-klippet nedan och träna in siffrorna 1-10 med bra uttal, personen i videon bryter på en läspande dialekt och antingen tränar ni som han säger eller så struntar ni i att läspa. Ni finner även siffrorna på sid 11 och 12 i kapitel 1. 
 
 
På torsdag arbetar ni med det papper ni fick ut i måndags (Traduce). 
Börja med att lyssna på min VOKI-presentation av dialogen här nedan (följ gärna med på papperet medan du lyssnar). Försök sedan att lära er varje uttryck och vad de betyder (nedre delen av papperet). När ni tror att ni kan dem testar ni era kunskaper genom att vika bort nedre delen och skriva på spanska på de tomma raderna. Lycka till! 
 
 
 Vecka 36 (skidläger)
Vi arbetar med sid 14 i boken och fortsätter sedan med kapitel 2. 
 
 

Kursplaner och betygskriterier

Moderna språk 1, 100 poäng

Kurskod: MODXXX01

Kursen moderna språk 1 omfattar punkterna 1—5 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Personlig information; ämnesområden som är välbekanta för eleverna; intressen, vardagliga situationer, personer och platser; åsikter och känslor.
  • Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.

Reception

  • Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, även via olika medier och i kombination med illustrationer, till exempel film.
  • Dialoger och samtal.
  • Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt sånger.
  • Information och meddelanden, till exempel skyltar och reklam.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
  • Olika sätt att orientera sig i och välja bland texter och talat språk från internet och andra medier.
  • Språkliga företeelser, till exempel uttal, intonation och stavning, i det språk eleverna möter.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talat språk och texter i olika situationer.

Produktion och interaktion

  • Presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel omformuleringar, gester och frågor.
  • Språklig säkerhet när det gäller till exempel uttal och intonation samt ord, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck.

 

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna väljer och använder eleven någon strategi för lyssnande och läsning.

Eleven väljer texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier, samt använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med enstaka ord och fraser. Dessutom väljer och använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande och läsning.

Eleven väljer texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med ord, fraser och meningar. Dessutom väljer och använder eleven några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande och läsning.

Eleven väljer texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt med ord, fraser och meningar. Dessutom väljer och använder eleven flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

//www.skolverket.se


RSS 2.0