Prov 2

Torsdag v 48 har vi prov nr 2
 
  • Ord och uttryck från texterna kommer.
  • Regelbundna & oregelbundna verb i presens (nutid) och perfekt (ha gjort)
  • Objekt (byta ut ord mot den/det, dem)
  • Frågor och svar i preteritum. Tänk på vem som frågar och svarar.
  • adjektivets placering
  • familjeord.
  • hur man använder ordet "man" i spanska
  • ord för saker man gör i hemmet. 
  • översätta meningar.
 
Öva i boken och på pluswebben. Träna ord!
 
Lycka till

semana 46

Vi arbetar med kapitel 4. sid 70 - 81. övningar A, B, F1 & 3, SID 80 övning 1 och 81 övn 3. Om tid finnes gör resterande övningar. Komplettera med valfria övningar på pluswebben samt ord.
 
 

semana 45

Denna vecka arbetar vi med kapitel tre sid 44-52.
Ni ska göra klart den muntliga delen av provet. 
Glöm inte bort att träna på glosor och göra övningar på pluswebben. Speciellt om ni tycker att första provet var svårt och att ni kunde gjort det bättre. Då behöver ni öva på pluswebben, inte bara på lektionen.
 
 
 
 

Muntlig uppgift

Ni ska med hjälp av plattan spela in en monolog/dialog i form av ett telefonsamtal till en restaurang eller ett hotell.
Ni får samarbeta två och två eller spela in en monolog själva. Tanken är att ni ska visa att ni kan beställa på restaurang, boka bord och fråga lite frågor om menyn eller boka ett rum på ett hotell, ställa frågor om hotellet och dess service. Om ni är två som samarbetar spelar en kypare eller receptionist och svarar på frågorna och förklarar menyn eller hotellets service etc. Ja ni förstår säkert.
Kolla på dialogerna i boken eller kopieringsunderlagen som ni fått ut (t ex 2:1) för tips. Jag vill dock inte att ni kopierar dessa samtal utan formulera något eget utifrån dessa.
 
Jag bedömer uttal och grammatik.
 
Valfritt program för ljudinspelning får användas.
 
Ljudfilen skickas (gärna i så litet format som möjligt) till min zonline-mejl  [email protected]
 
Uppgiften ska vara inlämnad under v 45.
 
 
 

kommer på provet

Ord och uttryck från kapitel 1 och 2, ÖVA på ord!
att böja regelbundna Ar, Er och Ir verb
att böja oregelbundna verb som ir, tener, se och estar.
Böj verben i både presens (nutid) och perfekt (har gjort)
direkta objekt (den, det, de)
motsatser
traer & llevar
några sportord
 
kolla första sidan på varje kapitel för tips om vad som kommer, träna på CDP och repetera alla nya ord i kapitlen.
 
 
  

semana 39

Vi arbetar med sidorna 26-30 och övningarna sid 31-36
läxa mån - tis är övning D.
 
 

semana 36

Arbeta med sid 13 och 14 men hoppa över 15. 
Fortsätt med sid 16-19. 
Läxa från tisdag till torsdag blir sidan 16.
På torsdag jämför ni de svar ni kommit fram till.
 
 

semana 36

Istället för glosor som jag väljer så vill jag att ni själva väljer 15 ord som ni inte redan kan.
Skriv upp och lär in.
 
 
 
 

Semana 35 y 36

Välkomna tillbaka till ett nytt läsår med spanska.
Vi börjar med att läsa sid 6 och försöker att komma ihåg våra tidigare kunskaper.
Tisdag & Torsdag v 35 är jag på fjällvandring med 9orna. Då arbetar ni själva.
Ni får gärna sitta i lektionssalen och jobba.
Ni gör ett test för att se vad ni kan. Ni markerar själva det ni behöver träna på.
Börja sedan med kapitel 1. Under v 35 vill jag att ni bekantar er med boken. (Ordlistor, grammatik etc.)
Arbeta med sidorna 8-12.
 
Vecka 36 (skidläger)
Vi arbetar vidare med sid 13-19 eventuellt 21 (De som är på skidläger hoppar över sid 15).
 
 

Kursplaner och betygskriterier

Moderna språk 3, 100 poäng

Kurskod: MODXXX03

Kursen moderna språk 3 omfattar punkterna 1—5 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Kända ämnesområden; vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och aktuella händelser; åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Levnadssätt, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där språket används.

Reception

  • Tydligt talat språk, även med viss regional färgning, och texter, som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, även via film och andra medier.
  • Samtal och sammanhängande talat språk, till exempel dialoger och intervjuer.
  • Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt sånger och dikter.
  • Enkel sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel nyheter.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte.
  • Olika sätt att söka, välja och värdera innehållet i texter och talat språk.
  • Språkliga företeelser, till exempel uttal, intonation och grammatiska strukturer samt fasta språkliga uttryck, i det språk eleverna möter.
  • Hur texter och talat språk varieras utifrån olika syften och sammanhang.

Produktion och interaktion

  • Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Diskussioner, samtal och skrivande för kontakt och kommunikation i olika situationer.
  • Strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar och förklaringar.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel genom att ta initiativ till interaktion, lyssna aktivt och avsluta på ett artigt sätt.
  • Språklig säkerhet när det gäller till exempel uttal, intonation, fasta språkliga uttryck och grammatiska strukturer, mot tydlighet, variation och anpassning till syfte, mottagare och situation.

 

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i talat språk i lugnt tempo samt i enkla texter om kända ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna väljer och använder eleven någon strategi för lyssnande och läsning.

Eleven väljer texter och talat språk från olika medier, samt använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt. Dessutom väljer och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i talat språk i lugnt tempo samt i enkla texter om kända ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande och läsning.

Eleven väljer texter och talat språk från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom väljer och använder eleven fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven förstår såväl helhet som detaljer i talat språk i lugnt tempo samt i enkla texter om kända ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande och läsning.

Eleven väljer texter och talat språk från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt sammanhängande. Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom väljer och använder eleven väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.


//www.skolverket.se


RSS 2.0