Prov 2

Torsdag v 48 har vi prov 2
 
  • Det kommer flera ord och uttryck från texterna
  • En hörövning kommer så träna på pluswebben
  • Ni ska kunna böja verben Ser, Estar samt några diftongerande och reflexiva verb, förstå vad de betyder och böja efter rätt person.
Lycka till

semana 45 y 46

 Vecka 45 arbetar vi med kapitel 3 sid 44-54. Fokusera på nya ord. Flera uppgifter är Repaso.
 
Vecka 46 arbetar vi vidare med kap 4 sid 68-79.
 
Komplettera med övningar på pluswebben. Hörövning samt träna på ord.
 
 

Muntlig uppgift

Ni ska med hjälp av plattan spela in och berätta för mig:
 
Hälsa.
Presentera er, namn, ålder.
Berätta vilken dag och datum det är idag.
Berätta vilket väder det är och hur mycket klockan är
Berätta även vilken årstid du tycker bäst om, att det snöar i Sverige på vintern.
Berätta om din skola, om den är ny eller gammal, hur långa lektioner du har.
Berätta att du måste plugga ikväll och att du och en kompis ska laga mat imorgon kväll.
Säg hejdå.
 
Jag bedömer uttal och grammatik.
 
Valfritt program för ljudinspelning får användas.
 
Ljudfilen skickas (gärna i så litet format som möjligt) till min zonline-mejl  [email protected]
 
Uppgiften ska vara inlämnad under v 45.
 
 
 

kommer på provet

Ord och uttryck från kapitel 1 och 2, ÖVA på ord!
att böja regelbundna Ar, Er och Ir verb
att böja oregelbundna verb som ir, tener, ser och estar.
verb som gustar, väder, uttryck som att man måste göra något, ska göra något
kolla första sidan på varje kapitel för tips om vad som kommer, träna på CDP och repetera alla nya ord i kapitlen.
 
 
 
  

semana 40

Vecka 40 arbetar vi med Caza de puntos 1 och vidare med kapitel 2 t. o. m. sidan 36.
 
(jag ger CDP till din mentor Jens)
 
 

kapitel 1

Lite tips inför övning C och D på sid 16
Gå in på länkarna på startsidan som heter Regelbundna verb i presens och Oregelbundna verb i presens. 
 
 

semana 36

Vi repeterar grammatik från steg 1.
Sidan 12 - 17 gör vi klart denna vecka.
Skriv upp och plugga in de ord du inte redan kan.
 
 
 
 

semana 35

arbeta med sidorna 8-11
 
 

Kursplaner och betygskriterier

Moderna språk 2, 100 poäng

Kurskod: MODXXX02

Kursen moderna språk 2 omfattar punkterna 1—5 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Personlig information; ämnesområden som är välbekanta för eleverna; vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser; åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.

Reception

  • Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, även via film och andra medier.
  • Dialoger, intervjuer och samtal.
  • Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter.
  • Information och meddelanden, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
  • Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från internet och andra medier.
  • Språkliga företeelser, till exempel uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion samt fasta språkliga uttryck, i det språk eleverna möter.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Produktion och interaktion

  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Strategier som omformuleringar, frågor, och stödjande fraser för att lösa språkliga problem i samtal och skriftlig kommunikation samt för att delta i och bidra till samtal.
  • Språklig säkerhet när det gäller till exempel uttal och intonation, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, mot tydlighet och anpassning till syfte och sammanhang.

 

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven förstår det mest väsentliga av innehållet i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna väljer och använder eleven någon strategi för lyssnande och läsning.

Eleven väljer texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier, samt använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enstaka enkla förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven begripligt och enkelt med ord, fraser och meningar. Dessutom väljer och använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande och läsning.

Eleven väljer texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt med ord, fraser och meningar. Dessutom väljer och använder eleven några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven förstår helheten och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande och läsning.

Eleven väljer texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation bearbetar eleven, och gör enkla förbättringar av, egna framställningar.

I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven tydligt och enkelt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom väljer och använder eleven flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

Eleven kommenterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.



//www.skolverket.se

RSS 2.0